الأربعاء، ١٠ سبتمبر ٢٠٠٨

احداث شغب في سجن اسيوط



السجن تعذيب وتأديب

هكذا تحولت فلسفة السجن اصلاح وتهذيب في مصرنا الغالية الي السجن تعذيب وتأديب ضاربة عرض الحائط بكل مواثيق حقوق الانسان ان فلسفه عقوبه السجن هي سلب السجين حريته وليس تكديره او تعذيبه ان ما يحدث في سجون مصر فاق كل التصورات فاصبحت السجون تبني في قلب الصحراء وبها زنازبن تحت الارض وقد خرج كثير من المعتقلين السياسين من الجماعات الاسلاميه بعاهات وامراض مقعده .السجن في مصر ليس اصلاح وتهذيب ولكنه تاديب وتعذيب والانشطه الاصلاحيه داخل السجن قليله والكفاءات من الاخصائيين النفسيين والاجتماعيين متدنيه ولو ان الدوله قامت بتوجيه الاموال التي خصصت لبناء سجون جديده الي انشاء وحدات انتاجيه لتخريج المسجون الجنائي حرفي يخدم نفسه والمجتمع بعد انقضاء العقوبه لكان هذا اجدي لها وللمجتمع ويحضرني هنا مثال عند بناء الخط الثاني لانتاج الاسمنت بمصنع اسمنت اسيوط في الثمانينيات من القرن الماضي كانت الشركة الرومانية المكلفه بالبناء تستعمل نسبه كبيرة من العماله هم في الاصل مساجين رومانيين لم تنتهي عقوبتهم بعد او انتهت عقوبتهم اما اقصي ما يوجد في السجون المصرية هو بعض الاشغال اليدوية البسيطة ..لماذا لاتكون السجون مراكز للتدريب المهني ؟

شكر واعجاب

اوجه شكري واعجابي لمجموعة الشباب في اسيوط كلها علي الفيس بوك لسرعة متابعتهم للاحداث واتمني لهم دوام التوفيق.

اعلان

ترقبوا قريبا مدونة اسيوط بلدي التي سوف يصدرها اتحاد مدوني اسيوط تحت التأسيس.

هناك ٧ تعليقات:

غير معرف يقول...

مهو حضرتك متنتظرش سجن فى اوربا يعنى يعيدوا بناء المجرم اجتماعيا احنا بنأصل عندهم وازع الاجرام ...او حضرتك تعتقد اننا ممكن نرميهم فى عالم جديد يادبو فسهم بنفسهم زى ما بريطانيا عملت فى مساجينها وودتهم استراليا وامريكا...ما علينا ربنا يفك كرب الجميع..
شاكره زيارتك حضرتك لمدونتى وبعتذر عن تأخرى فى الزياره ...
رمضان كريم على حضرتك وعلى كل من تحب..

م/ الحسيني لزومي يقول...

لله الامر من قبل ومن بعد

مصري بالغربة يقول...

م/ الحسيني لزومي يقول...
شوف يا باشمهندس انا محتار من حاجه نفس تفسرهالي ..ليه بعض اخوانا المدونين بيستخدموا الفاظ غير مقبوله واحيانا غير مهذبه تحت دعوي الحريه ...وعلي كيفي... وعلي مزاجي..اذا كان ربنا انعم علينا بالفضاء الواسع وكل واحد بقه له منبر يتحدث منه ..لماذا تستخدم الالفاظ الخار جه؟ وهل هذه الالفاظ بتخدم اي قضيه؟
لما نخلص من القضيه دي هاتكلم معك في غيرها.
تقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال.
هذه الخواطر ناتجه عن تعليقك في مدونة نواره

12 سبتمبر, 2008 05:47 ص


انا لقيتك سايب لي التعليق ده يا ا / لزومي عندي ف المدونة بتاعتي

انا طبعا حذفته ومش عارف بالظبط يا ا / لزومي ايه لزمته الكلام ده , وايه هو التعليق اللي انا كتبته عن نوارة وانت بتقول عليه الفاظ خارجة والكلام اللي ملوش لزمة ده

يا ريت بس الناس اللي بتكتب وتعلق , قبل ما تكتب وتعلق تتأكد الاول من الكلام اللي بتقراه

انا باطالبك بتقديم تعليقي الخارج اللي انت بتقول عليه

وانا متأكد من انك مش حتلاقي لاني مبأعلقش عند اي مدون الا بكل ادب واحترام , حتى لو اختلفت معاه في وجهات النظر

واني حريص بردوا في نفس الوقت اني ما اعملش تعليقات فرقعة واتهام الناس بالباطل كده وخلاص

ويا ريت لو ملقتش التعليق بتاعي اللي فيه الفاظ خارجة ده

انك تكون مدين لي بالاعتذار

ويا ريت تتأكد الاول قبل ما تتهم الناس بالباطل

غير معرف يقول...

م\ الحسينى

المشكلة انا تابعتها من خلال الجرايد

بس للاسف وعلشان هى فى اقليم فمخدتش حقها من النشر الاعلامى

رمضان كريم

اما عن اتحاد مدونى اسيوط

انا فى انتظار لقاءك فى اسيوط بإذن الله علشان نتكلم اكتر وننظم احسن

ايميلى

arafa_farouk@yahoo.com

رمضان كريم

م/ الحسيني لزومي يقول...

الي المصري بالغربه
لقد فهمتني خطأ فانا لم اتهمك بانك صاحب التعليق الذي يحتوي الفاظ خارجه ولكنك كنت تنبه نوارة بعدم استخدام بعض الفاظ وقلت لها حاولي تمسكي اعصابك.
اخي العزبز اعتذر لك لان تعليقي جعل الامر يلتبس عليك فانا كتبت اليك لان كل تعليقاتك منضبطه فقلت هذا انسب من تناقش معه هذه القضيه.
كل عام وانتم بخير
والي لقاء بعد زوال اللبس الذي حدث
تحياتي

مصري بالغربة يقول...

م / الحسيني

انا فهمتك خطأ لان الرسالة من يقرأها لازم يفهما خطأ

لان انت فاهم شيئ معين ولكن لم تستطع ايصاله

وتعتبر ان من يقرأ على علم بما يدور بذهنك وبما انت فاهمه

يا ريت لو تقرا رسالتك لي مرة ثانية وتعتبر نفسك قارئ عادي ليس عنده علم بما يحدث من

تجاوزان عند مدونة نوارة

من سيقرا سفهم من السياق بانني من يتكلم بالالفاظ الخارجة هذه وانت اتيت بمدونتي لكي تنبهنب على اخطأي هذه

فارجو عند كتابة اي تعليق انت تدرك ان اي زائر بمدونتي ليس عنده تفاصيل اي زيارة لي بالمدونات الاخرى

ولك التحية

انسانةعادية فى عالم مش عادى يقول...

ربنا يصلح الاحوال فى انتظار المدونة وربنا يوفقكم يمكن تكون سبب فى اصلا اسيوط فعلا